Fogyasztóbarát módosítások az új biztosítási törvényben

 2016. január 26., kedd 12:00
A A
Az új biztosítási törvény nyomán a biztosítóknak januártól közölniük kell ügyfeleikkel a megtakarítási életbiztosítási termékek teljes költségmutatóját, s hosszabbítaniuk kell panaszfogadási célú nyitvatartási idejüket. A többes ügynökök ezentúl a függő biztosításközvetítők körébe tartoznak, az esetlegesen felszámolás alá kerülő biztosítóknál pedig – a gyorsabb kifizetések előkészítésére is – a felszámolónak napokon belül tájékoztatást kell adnia a folyamat megindultáról. Bővült a jegybank biztosításfelügyelési eszköztára is.

A 2016 januárjától életbe lépett új biztosítási törvény (új Bit.) számos új fogyasztóvédelmi rendelkezést tartalmaz, s a korábbinál hangsúlyosabbá teszi a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyelési szerepét is.

Az új jogszabály szerint a megtakarítási jellegű – folyamatos és egyszeri díjfizetésű – életbiztosítások megkötését megelőzően, a termékismertetők átadásakor a biztosítóknak tájékoztatniuk kell az ügyfeleket a konstrukciók teljes költségmutatójáról (TKM) is. E TKM-eket a biztosítóknak internetes honlapjukon is közzé kell tenniük. A megtakarítási elemeket tartalmazó életbiztosítások megkötését emellett kötelezően írásos igényfelmérő dokumentum kitöltésének kell megelőznie. Az igényfelmérő konkrét tartalmát a friss törvény előírása alapján az MNB rendeletben szabályozta.

A korábbi szabályozástól eltérően az új Bit. a többes biztosítási ügynököket is a függő ügynökökhöz sorolja. Ők tehát (az alkuszokkal ellentétben, ahogyan korábban is) nem az ügyfelek, hanem a biztosítók megbízásából végzik közvetítői tevékenységüket, azonban új szabály, hogy az általuk esetleg az ügyfeleknek okozott károkért is a biztosító felel. Ennek nyomán viszont a biztosító utólag tőlük is követelhet kártérítést. Abban az esetben pedig, ha vitás vagy nem állapítható meg, hogy mely biztosító termékének a közvetítése során okozta a többes ügynök a kárt, a többes ügynök köteles azt megtéríteni. Ezért (az alkuszokhoz hasonlóan) a többes ügynököknek is rendelkezniük kell káronként 1,251 millió euró, egy éves időszakra szólóan összességében pedig 1,876 millió euró összegű felelősségbiztosítással vagy vagyoni letéttel. Megszűnt viszont a korábbi törvényben nevesített biztosítási szaktanácsadói tevékenység.

Az új Bit. hatálya – akár a brókerügyek tanulságaként is – immár kiterjed a biztosítók könyvvizsgálóira is. A kisebb biztosítókra a törvény új, külön részletes könyvvizsgálói eljárási szabályokat határoz meg.

Változik az ügyfélfogadás rendje is. Azoknak a biztosítóknak, amelyek nem rendelkeznek az ügyfelek számára nyitva álló helyiséggel, vagyis csak a székhelyükön fogadják személyesen az ügyfeleket januártól minimum a hét egy munkanapján 7 és 21 óra között legalább 12 órán keresztül folyamatosan fogadniuk kell az ügyfelek szóbeli panaszait. A hét többi munkanapján – a korábbi törvénnyel megegyezően – 8 és 16 óra között kell ezt az ügyfeleiknek biztosítani. Ha a biztosító rendelkezik az ügyfelek számára nyitva álló helyiséggel, az ügyfelek személyes szóbeli panaszait változatlanul annak nyitvatartási idejében kell fogadniuk. 

Telefonon a biztosítóknak januártól minimum a hét egy munkanapján 7 és 21 óra között legalább 12 órán keresztül folyamatosan, a hét többi munkanapján pedig – a korábbi törvénnyel megegyezően – 8 és 16 óra között kell fogadni az ügyfelek megkereséseit. Az elektronikus úton elküldött ügyfélpanaszokat a biztosítóknak változatlanul folyamatosan, időkorlát nélkül kell fogadniuk.

A többes ügynökök és az alkuszok a szóbeli panaszt valamennyi, az ügyfelek számára nyitva álló helyiségben, annak nyitvatartási idejében, ennek hiányában a székhelyükön minden munkanapon 8 órától 16 óráig, a telefonon közölt szóbeli panaszt minden munkanapon 8 órától 16 óráig, de legalább egy munkanapon 8 órától 20 óráig, kötelesek fogadni. A panaszok azonnali kivizsgálását a közvetítők úgy is teljesíthetik, hogy a hívás fogadása a hangfelvétel rögzítésével történik, és az ügyfelet legkésőbb a következő munkanapon – érdemi panaszkezelés céljából – a többes ügynök és az alkusz rögzített hangfelvétel alkalmazásával visszahívja. A visszahívást meg kell őrizni.

A korábbiakban az MNB rendeletben szabályozta, hogy az ügyfelek telefonos hívásai esetén a biztosítóknak mindent meg kell tenniük, hogy az őket keresők legkésőbb 5 percen belül élőhangos ügyintézővel léphessenek kapcsolatba. E szabályozást most az új Bit. törvényi szintre emelte. Az ügyfelekkel rögzített vonalon folytatott telefonbeszélgetéseket (telefonon tett szóbeli panaszok) az eddigi 1 év helyett 5 évig, az ügyfelek nem telefonon közölt panaszait, illetve az azokra adott írásos válaszokat a korábbi 3 év helyett pedig szintén 5 évig kell megőrizni a biztosítóknak.
Az ügyfelek, károsultak, hitelezők eddiginél gyorsabb kifizetését célozhatják a biztosítók esetleges felszámolására vonatkozó új szabályok. A felszámolás jogerős elrendelése után annak tényéről, s a főbb tudnivalókról (így a még élő biztosítási szerződések megszűnéséről) a mindenkori felszámolást végző Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nkft.-nek – az eddigi 30 nap helyett – első alkalommal már 5 napon belül tájékoztatót kell közzétennie a biztosító, az MNB, illetve a saját honlapján.

A felszámoló ezentúl immár nem csak a teljes felszámolási folyamat végén, hanem közben is (úgynevezett közbenső mérleg alapján) – a feltételek teljesülése esetén – fizethet a követeléssel élőknek. Ha nincs meg az általuk követelt teljes összeg, elsőként a személyi sérüléses biztosítási követeléssel élőknek teljesíthet azonos arányú kifizetést. Ha az ő teljes kielégítésük után is volna még vagyon, az élet- és felelősségbiztosítási követeléssel élőknek jár a kifizetés, szintén azonos arányban (de előbbieknél követelésenként maximum 30 millió forintig, utóbbiaknál a követelés értékének legfeljebb 75 százalékáig). A közbenső mérleg közzétételekor esetleg ezután is fennmaradt vagyon az egyéb biztosítási követeléssel élők között osztható szét arányosan a kár, szolgáltatás értékének háromnegyedéig. 

Azon ügyfelek, akik kockázatát a biztosító viszontbiztosítással fedezte, a konkrét viszontbiztosítási szerződések közvetlen jogosultjaivá válnak. Ez azt jelenti, hogy a követeléssel élő biztosítóval (illetve ténylegesen annak felszámolójával) azonos kielégítési sorban kaphatják meg jogos kifizetési igényüket.

Más pénzügyi tárgyú törvényekhez hasonlóan az új Bit. is lehetővé teszi, hogy az MNB – eddigi helyszíni vizsgálatain túl, előzetes kiértesítés nélkül – helyszíni vizsgáló(ka)t küldjön ki a biztosítókhoz. A maximum 30 (hosszabbítás után legföljebb 60) napig a biztosítóknál lévő jegybanki helyszíni vizsgálók ellenőrzéseket végezhetnek, és részt vehetnek a biztosítók különböző (például igazgatósági, közgyűlési) testületi ülésein is.
Az idén hatályba lépett új Bit. emellett a Szolvencia II. európai uniós biztosítási piaci szabályozási és követelményrendszerének hazai bevezetésével a biztosítási piacon kockázatalapú tőkekövetelményt és felügyelési szabályrendszert vezet be, illetve a piaci szereplők működésének egyéb területein is fontos belső változásokat honosít meg.

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), megtakarítás (84), öngondoskodás (82), nyugdíj (66), kgfb (66), életbiztosítás (65), katasztrófa (56), viszontbiztosítás (51), gépjármű-biztosítás (48), bank (46), pszáf (44), káresemény (41), szolvencia (41), hitelezés (38), eu (34), mabisz (33), nem-életbiztosítás (32), baleseti adó (30), swiss re (29), munich re (27), generali (27), utasbiztosítás (27), lakásbiztosítás (26), románia (25), kockázat (23), reálhozam (23), egészségbiztosítás (19), hitelminősítő (19), biztosítás (19), devizahitel (18), viharkár (17), pénzügyi szektor (16), természeti katasztrófa (16), eiopa (16), nyereség (15), fogyasztóvédelem (15), befektetés (15), vagyonbiztosítás (15), magánnyugdíj (14), casco (14), nem-élet biztosítás (14), eb (14), cea (14), csalás (14), ing (14), tőkemegfelelés (13), allianz (13), hitel (13), klímaváltozás (13), jelentés (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), kárigény (11), villámkár (10), balesetbiztosítás (10), s&p (10), aviva (10), uniqa (10), alkusz (10), axa (9), autó (9), aegon (9), kína (9), konferencia (9), usa (9), gépjármű (9), union (9), vig (9), árvíz (9), kötvény (8), groupama (8), felelősségbiztosítás (8), felvásárlás (8), alulbiztosítás (8), bírság (7), hurrikán (7), bamosz (7), fitch (7), eredmény (7), kkv (7), adósság (7), közvetítő (7), pénztár (7), unit-linked (6), görögország (6), hannover re (6), baleset (6), hitelminősítés (6), közvetítés (6), megújuló energia (6), kórház (6), munkahely (6), felügyelet (6), cig pannónia (6), erste (6), egészségügy (6), betörés (6), végtörlesztés (6), használtautó (6), ügynök (6), államkötvény (6), akvizíció (6), am best (5), gender direktíva (5), fejlesztés (5), telematika (5), innováció (5), értékpapírosítás (5), vagyon (5), munkanélküliség (5), szerződési jog (5), adó (5), bróker (5), moodys (5), aon benfield (4), k&h (4), birság (4), m&a (4), adatvédelem (4), iais (4), éghajlatváltozás (4), válság (4), signal (4), profit (4), genertel (4), végtörlesztésl (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), mnb (4), gdp (4), agrárbiztosítás (4), köbe (4), fbamsz (4), kárhányad (4), díjfizetés (3), mikrobiztosítás (3), lízing (3), foglalkoztatottság (3), szlovákia (3), összeolvadás (3), adókedvezmény (3), oecd (3), online (3), elemzés (3), alulbiztosított (3), fagykár (3), lloyds (3), ingatlanbiztosítás (3), nyugdíjpénztár (3), limra (3), mobil (3), gyógyszer (3), qbe (3), pwc (3), közúti baleset (3), zöld kártya (3), létszámbővítés (3), államadósság (3), integráció (3), lengyelország (3), viszontbiztosító (3), biztosítási díj (2), világbank (2), big data (2), leépítés (2), generali-providencia (2), iot (2), drágulás (2), insurance europe (2), kölcsön (2), technológia (2), díjnavigátor (2), árfolyamgát (2), marketing (2), bankbiztosítás (2), thm (2), lakás (2), gyorsjelentés (2), garancia (2), ferma (2), panaszkezelés (2), kutatás (2), ausztria (2), befektetési alapok (2), flottabiztosítás (2), astra (2), mentőcsomag (2), németország (2), egészsébiztosítás (2), elnök (2), informatika (2), it (2), posta (2), bíróság (2), biztosításközvetítés (2), jogsértés (2), omnibus (2), lopás (2), kpmg (2), betegség (2), díj (2), netrisk (2), unsar (2), cyber (2), bizalom (2), abi (2), nyaralás (2), jövedelem (2), nyugdíjbiztosítás (2)
Rendezvényajánló
Biztosítás 2016
Időpont:
2016.03.01 - 2016.03.01
Helyszín:
Hilton Budapest (Budai Vár) 1014 Budapest, Hess András tér 1-3.
további információk