Ki felel a balesetekért egy önvezérelt autónál?

 2016. február 15., hétfő 12:54
A A
Az amerikai közlekedési felügyelet szerint a jogelmélet alapján a számítógépet is járművezetőnek lehet tekinteni az önállóan navigáló járművekben, az érvényes szabályozási keretek között azonban ezt a gyakorlatban nem lehet megtenni. Az állásfoglalásról Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke beszélt az InfoRádiónak.

"Szerintem itt fordítási probléma lehet, hiszen magát a gépet nyilván nem lehet a jármű vezetőjének tekinteni. Azt lehet a jármű vezetőjének tekinteni, aki a gépet instruálta, de ez egy közvetett felelősséget jelent ebben az esetben" - mondta Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke az InfoRádiónak.

Hozzátette: nem látja a probléma lényegét biztosításjogi szempontból, mert itthon és világszerte is a veszélyes üzemű üzemben tartói felelősségről van szó, amely azt jelenti, hogy objektív a felelősség, tehát vétkességtől függetlenül a jármű üzemben tartója tartozik felelősséggel.

"Pontosan ezért fizetjük a kötelező biztosítást, hogy erre a szigorú felelősségre tekintettel a biztosító helytálljon és a károsultak ne maradjanak térítés nélkül. Az egy más kérdés, hogy maga a gépjármű vezetője is felel, ha olyan hibát követett el, ami neki felróható. Tehát ha teljesen automatizált gépkocsiról beszélünk - ami ma még kissé futurisztikus, bár létezik már olyan jármű, ami vezető nélkül is tud közlekedni - a gépkocsinak abban az esetben is lesz egy üzemben tartója és neki a kötelező biztosítása fogja rendezni a kárt" - fogalmazott a szakértő.

Kovács Kázmér szerint az más kérdés, hogy a biztosítók kötnek-e ilyen feltételek mellett biztosításokat, és ennek mennyi lesz az ára, illetve megéri-e nekik.

A Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke úgy véli, számítógép által vezérelt helyzetben a tulajdonos, vagyis az üzemben tartó felel. Minden lépés ebbe az irányba mutat, hiszen ennek részproblémái már most felmerülhetnek a gyakorlatban.

"A fejlett járműiparban már léteznek olyan asszisztenciák - például a sávtartó, a távolságtartó vagy gyalogosfelismerő rendszer - amelyek elvileg felvethetik a kérdést, hogy ha a rendszer bizonyíthatóan meghibásodott és ebből következett be baleset, akkor kinek kell kifizetnie a kárt. Első körben mindenképp a gépjármű felelősségbiztosítójának, az üzemben tartónak, vagyis helyette a biztosítónak. Más kérdés, hogy a kereseti igénye be tudja-e bizonyítani a segítő rendszer meghibásodását" - hangsúlyozta a szakértő.

Mint mondta, ha az üzemben tartó bepereli a számítógépvezérelt autót kialakító céget, akkor viszontkereseti igény merül fel. Ha ez emberéleteket is követelhet, akkor az üzemben tartó kártérítési felelősségét élesen külön kell választani a büntetőjogi felelősségtől.

"A büntetőjogi felelősség előfeltétele, hogy legalább gondatlan legyen az a személy, akit felelősségre vonnak. Ha nem is ült a kocsiban, akkor legfeljebb azért lehet gondatlan, mert mondjuk elmulasztotta azt a karbantartást, amely a balesethez vezetett. Tehát kell találni egy olyan elemet, amely a saját bűnös magatartásával előidézte a balesetet" - mutatott rá az autóklub jogi bizottságának elnöke.

Kovács Kázmér szerint a kérdés a továbbiakban az, hogy képesek-e olyan biztonságos rendszert kialakítani, amelyekre a biztosítók hajlandók lesznek biztosítást kötni.

"Másrészt a fő kérdés az, hogy el tudják-e fogadtatni a jogalkotóval azt, hogy a jármű kiengedhető a közúti forgalomba és nem jelent nagyobb veszélyt, mint az emberek által vezetett jármű. A jármű fejlesztőinek érdeke nyilván az, hogy meggyőzzék a jogalkotót ennek lehetségességéről. A nem túl távoli jövőben mindez meg is fog valósulni, lépésről lépésre ebbe az irányba tart a járművek fejlesztése" - tette hozzá Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke.

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), megtakarítás (84), öngondoskodás (82), nyugdíj (66), kgfb (66), életbiztosítás (65), katasztrófa (56), viszontbiztosítás (51), gépjármű-biztosítás (48), bank (46), pszáf (44), káresemény (41), szolvencia (41), hitelezés (38), eu (34), mabisz (33), nem-életbiztosítás (32), baleseti adó (30), swiss re (29), munich re (27), generali (27), utasbiztosítás (27), lakásbiztosítás (26), románia (25), kockázat (23), reálhozam (23), egészségbiztosítás (19), hitelminősítő (19), biztosítás (19), devizahitel (18), viharkár (17), pénzügyi szektor (16), természeti katasztrófa (16), eiopa (16), nyereség (15), fogyasztóvédelem (15), befektetés (15), vagyonbiztosítás (15), magánnyugdíj (14), casco (14), nem-élet biztosítás (14), eb (14), cea (14), csalás (14), ing (14), tőkemegfelelés (13), allianz (13), hitel (13), klímaváltozás (13), jelentés (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), kárigény (11), villámkár (10), balesetbiztosítás (10), s&p (10), aviva (10), uniqa (10), alkusz (10), axa (9), autó (9), aegon (9), kína (9), konferencia (9), usa (9), gépjármű (9), union (9), vig (9), árvíz (9), kötvény (8), groupama (8), felelősségbiztosítás (8), felvásárlás (8), alulbiztosítás (8), bírság (7), hurrikán (7), bamosz (7), fitch (7), eredmény (7), kkv (7), adósság (7), közvetítő (7), pénztár (7), unit-linked (6), görögország (6), hannover re (6), baleset (6), hitelminősítés (6), közvetítés (6), megújuló energia (6), kórház (6), munkahely (6), felügyelet (6), cig pannónia (6), erste (6), egészségügy (6), betörés (6), végtörlesztés (6), használtautó (6), ügynök (6), államkötvény (6), akvizíció (6), am best (5), gender direktíva (5), fejlesztés (5), telematika (5), innováció (5), értékpapírosítás (5), vagyon (5), munkanélküliség (5), szerződési jog (5), adó (5), bróker (5), moodys (5), aon benfield (4), k&h (4), birság (4), m&a (4), adatvédelem (4), iais (4), éghajlatváltozás (4), válság (4), signal (4), profit (4), genertel (4), végtörlesztésl (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), mnb (4), gdp (4), agrárbiztosítás (4), köbe (4), fbamsz (4), kárhányad (4), díjfizetés (3), mikrobiztosítás (3), lízing (3), foglalkoztatottság (3), szlovákia (3), összeolvadás (3), adókedvezmény (3), oecd (3), online (3), elemzés (3), alulbiztosított (3), fagykár (3), lloyds (3), ingatlanbiztosítás (3), nyugdíjpénztár (3), limra (3), mobil (3), gyógyszer (3), qbe (3), pwc (3), közúti baleset (3), zöld kártya (3), létszámbővítés (3), államadósság (3), integráció (3), lengyelország (3), viszontbiztosító (3), biztosítási díj (2), világbank (2), big data (2), leépítés (2), generali-providencia (2), iot (2), drágulás (2), insurance europe (2), kölcsön (2), technológia (2), díjnavigátor (2), árfolyamgát (2), marketing (2), bankbiztosítás (2), thm (2), lakás (2), gyorsjelentés (2), garancia (2), ferma (2), panaszkezelés (2), kutatás (2), ausztria (2), befektetési alapok (2), flottabiztosítás (2), astra (2), mentőcsomag (2), németország (2), egészsébiztosítás (2), elnök (2), informatika (2), it (2), posta (2), bíróság (2), biztosításközvetítés (2), jogsértés (2), omnibus (2), lopás (2), kpmg (2), betegség (2), díj (2), netrisk (2), unsar (2), cyber (2), bizalom (2), abi (2), nyaralás (2), jövedelem (2), nyugdíjbiztosítás (2)
Rendezvényajánló
Biztosítás 2016
Időpont:
2016.03.01 - 2016.03.01
Helyszín:
Hilton Budapest (Budai Vár) 1014 Budapest, Hess András tér 1-3.
további információk