Hatalmas veszteségeket okoz a rossz minőségű úthálózat

Gilyén Ágnes •  2018. április 15., vasárnap 8:30
A A
Miközben ezermilliárdokból épülnek az új sztrádák, a meglévő úthálózat pusztul, ami hatalmas gazdasági és társadalmi károkat okoz. Az országos közutak többsége legalább olyan szörnyű állapotban van, mint az M1-es - Heti Válasz.

Az M1-es sztráda csak a jéghegy csúcsa: hazánkban az utak többsége legalább ennyire csapnivaló állapotban van. Ezt nem ellenzékiek vagy örökké morgó autósok mondják, hanem a hivatalos statisztika -írja a lap.

Az önkormányzati, közel 175 ezer kilométernyi út állapotáról nincs összesített adat, de ezen csak a forgalom negyede bonyolódik. A 32 ezer kilométeres állami tulajdonú országos közúthálózat minőségét fenntartója, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. minden évben felméri.

A tavaly év végi helyzet szerint a burkolat állapota a hálózat 53,4 százalékán az ötfokozatú skála legalját jelentő rossz minősítést, 11,1 százalék pedig a nem megfelelő besorolást kapta. Az ebbe a két kategóriába tartozó utakra azt mondják a szakemberek, hogy tönkrementek, az alapoktól újra kellene építeni őket. Ez tehát a helyzet az állami közúthálózat közel kétharmadán. 

Tűrhető minősítést 17,9 százalék kapott, megfelelőt 5,5, jót pedig 10,5. A fennmaradó 1,6 százalékot nem mérték fel, vagy egyéb okból nincs rá adat. .

2016-2017-ben összesen csak 667 kilométer közutat újítottak fel. „Az utakat 10 éves időtartamra tervezik. A 10 év lejárta után felújításra lenne szükség” – írja a Magyar Közút a kátyúzással kapcsolatos kérdéseknek szentelt oldalán. Ennek alapján könnyű kiszámolni, hogy évente 3200 kilométeren kellene elvégezni a munkát. Ez a 2016–2017-es tempó közel tízszerese, de még az idénre tervezett 1200 kilométernek is több mint két és félszerese. 

A jelenlegi tragikus állapotok miatt a tervezett, 1200 kilométer felújítása is előrelépést jelentene, ha minden évben sikerülne teljesíteni. Ezzel a tempóval – mivel közben új utak is épülnek – 30 év alatt újulna meg a teljes állami közúthálózat. Ennek átlagéletkora jelenleg is ekörül van, ebben a tekintetben tehát nem változna a helyzet, a korszerűbb eljárások és a nagyobb teherbírás miatt a javulás mégis érzékelhető lenne. Ha viszont osztrák vagy német színvonalat szeretnénk, akkor tényleg a tízéves ciklust kellene megcélozni. 

„A 2002–2010 közötti időszakban szinte kizárólagos szerepet kaptak az erőltetett ütemű autópálya-építések. E beruházások miatt a közúthálózat egyéb szakaszainak szükséges karbantartása elmaradt, a felújítások hiánya súlyos állapotromlást okozott.” Ez az idézet abban a 2013. júliusi kormányközleményben szerepel, amely a felújítások 2014-es felpörgetését harangozta be.

A diagnózis pontos, a baj csak az, hogy a harmadik Orbán-kormány idején ugyanez a helyzet állt elő. A korábbi két ciklusra (1998–2002, 2010–2014) nem volt jellemző a gyorsforgalmi utak aránytalan fejlesztése, 2014 körül mégis úgy döntött a kabinet, hogy jó ötlet több ezer milliárd forintot aszfaltba önteni. Homolya Róbert közlekedéspolitikai államtitkár tavaly év végén kiejelentette, hogy 2022-re több gyorsforgalmi útja lesz hazánknak, mint Ausztriának. 

A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) még 1992-ben foglalkozott a közúthálózat helyzetéből, állapotából eredő veszteségek meghatározásával, és noha a konkrét számok azóta elavultak, az arányok ma is érvényesek lehetnek. A járműüzemi, késedelmi és baleseti költségek számbavétele alapján arra jutottak, hogy a rossz útállapotból csaknem kétszer annyi veszteség származik, mint a kiépítési hiányokból, pedig akkoriban a gyorsforgalmi hálózat hossza töredéke volt annak, mint amit manapság használhatunk. 

„A hazai és a külföldi kutatások eredményei egyértelműen azt mutatják, hogy a kedvezőtlen útállapot jelentős, az országos GDP-vel összemérhető nemzetgazdasági veszteséget okoz. Feltétlenül ki kell emelni, hogy a veszteségek mértéke a kiváltó okok elhárításának, az útburkolat megfelelő állapotba hozásának költségeit többszörösen meghaladja” – írta 2006-os tanulmányában Gáspár László, az út- és hídügyi szakterület nemzetközi hírű tudósa.

Az útfejlesztésekről szóló kormányhatározat szerint az állam 2022-ig évente legalább 500 milliárd forintot költ úthálózat-fejlesztésre, felújításokra pedig idén 156 milliárd jut. És már ez is óriási előrelépés a 2016–2017-es összegekhez képest. Pedig nem szükségszerű, hogy az építés és a felújítás egymással álljon szemben.

Emellett a fuvarozók használatarányos útdíjának bevezetésekor arról volt szó, hogy a beszedett összegek hozzájárulnak az úthálózat fenntartásához. Ebből nem sok valósult meg, pedig 2013 közepe és 2017 vége között ezermilliárd forintot róttak le a személy- és a teherautósok. 

Az autósok számára marad tehát az óvatos vezetés, és ha nem akarnak kockáztatni, akkor a kátyúbiztosítás. Ez jellemzően két-három ezer forint egy évre, és biztosítótól függően önállóan, illetve a kötelezővel vagy a cascóval csomagban igényelhető. Fontos a megfelelő dokumentálás, fényképezzük le jól azonosíthatóan a helyszínt, a kátyút és a sérülést is. Ha a baj komolyabb egy defektnél, érdemes rendőrt is hívni.

A Magyar Autóklub tapasztalatai szerint akkor rendeződnek többnyire könnyen a kátyúkárok, ha az adott útfenntartónak van biztosítása. A Magyar Közút a Heti Választ arról tájékoztatta, hogy tavaly 666 úthibából eredő kárbejelentést kapott, és felelősségét elismerve 247 esetben fizetett.

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (137), megtakarítás (106), kgfb (104), díjbevétel (99), öngondoskodás (97), nyugdíj (94), életbiztosítás (79), mabisz (77), bank (66), fogyasztóvédelem (66), katasztrófa (60), eu (58), felmérés (53), viszontbiztosítás (53), lakásbiztosítás (52), generali (52), ksh (51), kutatás (49), gépjármű-biztosítás (48), elemzés (46), ingatlancom (46), pszáf (44), biztosítás (44), utasbiztosítás (44), szolvencia (43), káresemény (43), hitelezés (41), bírság (37), lakásár (36), nem-életbiztosítás (34), lakáshitel (33), casco (32), swiss re (31), románia (30), baleseti adó (30), kockázat (29), munich re (29), viharkár (28), felelősségbiztosítás (28), egészségbiztosítás (28), építőipar (27), k&h (26), klímaváltozás (26), allianz (25), hitel (25), növekedés (25), bankraciohu (25), eurostat (24), nyereség (23), brexit (23), gdp (23), reálhozam (23), egészségügy (22), befektetés (22), union (21), ingatlan (21), lakásépítés (21), turizmus (21), groupama (20), konferencia (20), hitelminősítő (20), természeti katasztrófa (20), aegon (20), fintech (19), kiberbiztonság (19), digitalizáció (19), kína (19), csalás (18), roland berger (18), ngm (18), eiopa (18), devizahitel (18), baleset (18), kkv (17), vagyonbiztosítás (17), pénzügyi szektor (16), balesetbiztosítás (16), magánnyugdíj (16), munkanélküliség (16), felvásárlás (16), autó (16), infláció (16), nyugdíjbiztosítás (15), uniqa (15), fbamsz (14), ing (14), jelentés (14), eb (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), cea (14), genertel (13), innováció (13), ingatlanpiac (13), tőkemegfelelés (13), használtautó (13), gépjármű (13), telematika (12), gazdasági növekedés (12), bankkártya (12), stressz-teszt (12), lakáspiac (12), gépjármű biztosítás (12), k&h biztosító (12), axa (12), profit (12), usa (12), előrejelzés (11), vig (11), kárigény (11), hent (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), tanulmány (11), hamisítás (11), árvíz (11), gki (11), cig pannónia (11), groupama biztosító (11), alkusz (11), önvezető autó (11), nn (11), jövedelem (10), s&p (10), hurrikán (10), insurtech (10), idegenforgalom (10), aviva (10), generali csoport (10), villámkár (10), csok (10), deloitte (10), négyzetméterár (10), netriskhu (9), euroövezet (9), nav (9), hitelfelvétel (9), kiberbűnűzés (9), adó (9), otp bank (9), oecd (9), kiberbűnözők (9), union biztosító (9), otp (9), moodys (9), bamosz (8), ügynök (8), mobil (8), netrisk (8), verona (8), pwc (8), fejlesztés (8), nyugdíjpénztár (8), kórház (8), adósság (8), közvetítő (8), pénztár (8), kötvény (8), betörés (8), eredmény (8), biztosítási piac (8), prognózis (8), mkb (8), erste (8), autóipar (8), alulbiztosítás (8), albérlet (8), fogyasztás (8), ingatlanár (7), kötelező (7), budapest (7), akvizíció (7), munkaerőpiac (7), ey magyarország (7), készpénz (7), kpmg (7), eset (7), határidő (7), államkötvény (7), lengyelország (7), kiskereskedelem (7), fitch (7), kár (7), vienna life (7), cig (7), buszbaleset (7), idd (7), lakás (7), közlekedés (7), 4life direct (7), használt lakás (7), online (7), kiberbiztosítás (7), vihar (7), munkaerőhiány (7), kaszab attila (7), vagyon (7), gdpr (7), startup (7), belföldi turizmus (6), lakossági megtakarítás (6), agrárbiztosítás (6), hannover re (6), köbe (6), export (6), államadósság (6), nn biztosító (6), végtörlesztés (6), munkahely (6), felügyelet (6), hitelminősítés (6), nemzeti agrárgazdasági kamara (6), allianz hungária (6), elektromos autó (6), lakástakarék (6), bróker (6), cafeteria (6), osztalék (6), unit-linked (6), fagykár (6), hozam (6), közvetítés (6), megújuló energia (6), görögország (6), juttatás (6), logisztika (6), állami támogatás (6), cafetéria (6), adatvédelem (6), unicredit (6), fizetés (6), csőd (6), mezőgazdaság (6), gfk (5), szabályozás (5), erste biztosító (5), ingatlanbiztosítás (5), signal (5), ajánlás (5), kedvezményes áfa (5), vienna life biztosító (5), személyi kölcsön (5), big data (5), új lakás (5), biztosítási szektor (5), nyesz (5), bér (5), síbiztosítás (5), thm (5), átlagjövedelem (5), otp nyugdíjpénztár (5), okostelefon (5), mobilfizetés (5), duna house (5), költségvetés (5), áremelkedés (5), drágulás (5), mezőgazdasági biztosítás (5), ipari termelés (5), black friday (5), válság (5), családi ház (5), összeolvadás (5), értékpapírosítás (5), lízing (5), mastercard (5), világbank (5), bankráció (5), fhb (5), gender direktíva (5), am best (5), szerződési jog (5), lakossági hitel (5), éghajlatváltozás (5), iot (4), drón (4), hálapénz (4), részvény (4), jogsértés (4), oktatás (4), tbsz (4), mtÜ (4), kátyúkár (4), muisz (4), kátyú (4), egészségügyi ellátás (4), szlovákia (4), magán egészségügyi ellátás (4), biztosító (4), iais (4), hiány (4), újlakás-építési piac (4), államháztartási hiány (4), adókedvezmény (4), internet (4), európai bizottság (4), uber (4), insurance europe (4), aon benfield (4), egyesülés (4), pandurics anett (4), századvég (4), németország (4), húsvét (4), klímavédelem (4), magyarország (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), kárhányad (4), vienna insurance group (4), lloyds (4), tállai andrás (4), aon (4), állampapír (4), nfm (4), biztosításközvetítés (4), m&a (4), qbe (4), gyógyszer (4), népességfogyás (4), betegség (4), foglalkoztatottság (4), díjfizetés (4), uniqa biztosító zrt (4), atradius (4), posta (4), jégkár (4), bdo (4), mge (4), mesterséges intelligencia (4), magán nyugdíjpénztár (4), bankrendszer (4), ügyfélélmény (4), orvoshiány (4), elnök (4), birság (4), import (4), kártérítés (4), piaci részesedés (4), közúti baleset (4), önkéntes nyugdíjpénztár (4), varga mihály (4), végtörlesztésl (4), green holiday (4), datahouse (4), külföldi munkavállalás (4), minimálbér (3), lakásvásárlás (3), lakossági fogyasztás (3), euro (3), lakásárak (3), kiadás (3), aaa auto (3), telenor (3), amerika (3), karácsony (3), államháztartás (3), erste bank (3), európai unió (3), alapkezelő (3), dróntörvény (3), mi (3), hitelintézeti szemle (3), lakáhitel (3), szállodaépítés (3), elektromobilitás (3), intrum justitia (3), háztartás (3), magyar nemzeti bank (3), díjemelkedés (3), kibertámadás (3), hitelkártya (3), mabisz konferencia (3), k&h biztos jövő index (3), anyagköltségalapanyagár (3), budapest bank (3), munkaerőköltség (3), szÉp-kártya (3), használtautó-import (3), bruttó átlagkereset (3), anglia (3), carsharing (3), magyar utazási irodák szövetsége (3), gvh (3), autómegosztás (3), várható élettartam (3), 2017 (3), eredmények (3), magánkórház (3), nak (3), eladás (3), cig pannónia biztosító (3), n26 (3), online vásárlás (3), pénziránytű alapítvány (3), újautó-értékesítés (3), forint (3), gyógyturizmus (3), biztosítási díj (3), leépítés (3), létszámbővítés (3), kátyúbiztosítás (3), robot (3), befektetési alapok (3), zurich (3), revolut (3), viszontbiztosító (3), ausztria (3), online kereskedelem (3), webáruház (3), y generáció (3), használt autó (3), népesség (3), hr (3), újautó-eladás (3), fundamenta (3), értékesítés (3), facebook (3), szolvencia ii (3), ingatlanértékesítés (3), kerékpár (3), bankbiztosítás (3), egészségpénztár (3), gépjárműpark (3), átlagéletkor (3), hosszú hétvége (3), munkaerő (3), integráció (3), ekb (3), imf (3), fogyasztási hitel (3), limra (3), alulbiztosított (3), veronai buszbaleset (3), díj (3), adóbevallás (3), cib (3), jelzáloghitel (3), mikrobiztosítás (3), gilyén ágnes (3), orfk (3), korrupció (3), lakástakarékpénztár (3), halálozás (3), interjú (3), nyaralás (3), bíróság (3), pályázat (3), it (3), dízelautó (3), euróövezet (3), zöld kártya (3), nemzetgazdasági minisztérium (3), munkabér (3), magyar bankszövetség (3), vienna (3), átlagkereset (3), psd2 (3), törlesztőrészlet (3), lakáseladás (3), jármű (3), cp contact (3), autóeladás (3), blokklánc (3), munkajövedelem (3), k&h bank (3), biztonság (3), utazás (3), uniqa biztosító (3), trenkwalder (3), teszt (3), bankszámla (3), bnp paribas cardif (2), előzetes adatok 2017 (2), versenytörvény (2), ltp (2), kínai biztosítási szektor (2), cig emabit (2), kárbejelentés (2), pew research center (2), vásárlóerő (2), külkereskedelmi többlet (2), leányvállalatok (2), home office (2), kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (2), energiafelhasználás (2), zöld energia (2), atm (2), bnp paribas cardif biztosító (2), robotizáció (2), tűzkár (2), miniszterelnökség (2), kiadások (2), piktogram (2), waberer (2), régiós növekedés (2), foglalkoztatás (2), közösségi finanszírozás (2), deloitte magyarország (2), lakásépítési boom (2), mobiltárca (2), kormányprogram (2), dimenzió egyesület (2), pénz7 (2), etikus életbiztosítás (2), fedezet (2), paypal (2), posta biztosító (2), automatizáció (2), cselekvési terv (2), litvánia (2), ingatlannethu (2), eu-támogatás (2), fogyasztóvédelmi index (2), utazási iroda (2), 2018 (2), mkb-pannónia (2), lakástűz (2), tesla (2), egészség (2), éves jövedelem (2), bdo magyarország (2), környezetvédelem (2), luxemburg (2), bankfiók (2), microsoft (2), dublin (2), eladósodás (2), életszínvonal (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), biztosítótársaság (2), kamat (2), mobiltelefon (2), gépjárműkár (2), forgalom (2), beutazás (2), nemzetgazdasági miniszter (2), szállodaszövetség (2), időskor (2), aig (2), capital economics (2), nyugdíjaskor (2), jegybank (2), portfoliohu konferencia (2), ipari termelői ár (2), törlesztés (2), bizalmi index (2), ipar (2), életjáradék (2), autóbérlés (2), 2017-es év (2), ovb (2), tőzsde (2), statisztika (2), társasház (2), gki konjunktúraindex (2), felszámolás (2), magyar lízingszövetség (2), ey (2), deficit (2), németh dávid (2), termelés (2), szegénység (2), társadalombiztosítás (2), blockchain (2), fhb csoport (2), who (2), biztosítás és kockázat (2), nettó átlagkereset (2), zsarolóvírus (2), terrorfenyegetettség (2), adatkezelés (2), vásárlás (2), mkb bank (2), átlag jövedelem (2), kiberbűnözés (2), theresa may (2), halálos gázolás (2), bulinegyed (2), vállalkozás (2), energiahatékonyság (2), thomas hladky (2), változó kamatozás (2), használtautó-eladás (2), kárérték (2), nyugdíj-biztosítás (2), világgazdasági fórum (2), felsőoktatás (2), ilo (2), blokkchain (2), unió (2), eljárás (2), airbnb (2), davos (2), nit hungary (2), horvátország (2), díjnövekedés (2), eu-átlag (2), fejlődő országok (2), áfa (2), eub (2), gdp-növekedés (2), autópiac (2), világgazdaság (2), accenture (2), vállalati hitelezés (2), nfsz (2), kid (2), ügyfélszolgálat (2), nagyváros (2), aegon magyarország (2), gépjármű-értékesítés (2), központi költségvetés (2), e-kereskedelem (2), román (2), betét (2), okos telefon (2), okos szemüveg (2), start-up (2), Általános egészségbiztosító (2), szerződéses feltétel (2), olasz (2), magyar orvosi kamara (2), járműbiztosítás (2), magánegészségügyi szolgáltatás (2), ajándék (2), szolgáltatás (2), piac (2), webkereskedelem (2), agrár (2), cotar (2), toyota (2), bűncselekmény (2), ukrajna (2), újlakás-ár (2), bankbetét (2), európa (2), pzu (2), unsar (2), busz (2), nemzeti fejlesztési minisztérium (2), informatika (2), kgfb-díjak (2), mentőcsomag (2), magánvállalkozók nemzeti fuvarozó ipartestülete (2), hitelállomány (2), alapkamat (2), gazdaság (2), deviza (2), bizalom (2), táppénz (2), omnibus (2), egészsébiztosítás (2), régió (2), szerződés (2), lopás (2), üvegházhatás (2), időjárás (2), újlakás-építés (2), cyber (2), ferma (2), panaszkezelés (2), díjnavigátor (2), flotta (2), garancia (2), generali-providencia (2), flottabiztosítás (2), gyorshajtás (2), develor (2), olaszország (2), green holidays (2), marketing (2), kölcsön (2), bankszektor (2), finanszírozás (2), gyorsjelentés (2), abi (2), astra (2), árfolyamgát (2), technológia (2), terror (2), coface (2), élelmiszer (2), social media (2), álláskereső (2), támogatás (2), árfolyam (2), helyettesítési ráta (2), gépjárműpiac (2), közgyűlés (2), agglomeráció (2), kh (2), oroszország (2), választás (2), windisch lászló (2), környezettudatosság (2), fenntarthatóság (2), földrengés (2), készház (2), vállalati hitel (2), kiskereskedelmi forgalom (2), tűzesetek (2), adójóváírás (2), rekord (2), közlekedési baleset (2), bevándorlás (2), határidők (2), díjak (2), külkereskedelem (2), szigorítás (2), biztos jövő index (2), clb (2), ipsos (2), kampány (2), egyszerű bejelentés (2), dimenzió (2), dimenzió biztosító (2), fogyasztói ár (2),  (2), fúzió (2), pioneer (2), házasságkötés (2), acea (2), áfa-csökkentés (2), úti cél (2), upc (2), gyógyszeripar (2), felkészülés (2), magyar közút (2), vodafone (2), önvezető autók (2), biztositashu (2), enet (2), baker tilly hungária (2), bérleti díj (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk