Egyre nagyobb kihívás az adatkezelés

 2017. március 9., csütörtök 15:30
A A
Ami 10 éve még elképesztően futurisztikusnak tűnt, az mára már a valóság: okoseszközök figyelik mennyit mozgunk, hova megyünk, hogyan vezetünk, hogyan vásárolunk, hogyan keresünk. Habár ezek penetrációja még messze elmarad attól, hogy általánosnak tekinthetnénk, afelől nincs kétség, hogy hamarosan elérjük a kritikus tömeget, azaz a biztosítóknak igen komoly kihívásoknak kell megfelelniük, az idő pedig egyre csak fogy.

Mint azt a bevezetőben is írtuk, habár a potenciál már megvan, egyelőre még nem beszélhetünk arról, hogy bárkiről bármilyen adat begyűjthető lenne, de az okoszeszközök már eléggé elterjedtnek mondhatók ahhoz, hogy életképes üzleti modelleket lehessen rájuk alapozni biztosítási területen is. Az egyelőre még ritkaságszámba menő, de egyre gyakoribb használat alapú, illetve „fizess-aszerint-ahogy élsz” típusú biztosítási termékek többnyire sikeresnek mondhatók, a legfiatalabb, legkívánatosabb célcsoportok mondhatni éppen ilyenekre vártak. Ez azonban csak egy kis része annak a fejlődésnek, amit a biztosítás világába hoznak a különféle okosszenzorok. A kulcs nem is feltétlenül az adatok mennyiségében rejlik, sokkal inkább azok minőségében.

Számos iparág eredendően az ügyfelek önkéntes adatszolgáltatásán alapszik, azonban mindközül leginkább a biztosítás az, aminél óriási az ezen adatoknak való kitettség. Gondoljunk csak a legelemibb példákra, egy-egy biztosítás igénybevételekor kitöltendő kérdőívekre. Az ilyen módon megadott adatok meglehetősen pontatlanok és szubjektívek, ennek oka a szándékos visszaéléstől a rossz értelmezésig terjedő skálán helyezkedhet el, de a lényeg ugyanaz marad: a megadott információk lényegében megbízhatatlanok, csak nehezen ellenőrizhetők. Ezzel szemben az intelligens készülékek által szolgáltatott adatok alapvetően objektívnek mondhatók, nyilván a visszaéléseket nem tudják maximálisan kiszűrni, de így is jelentős előrelépést jelentenek az adatminőség szempontjából. Ráadásul ahogy az időben haladunk előre, úgy válnak még megbízhatóbbá az adatok, egyfelől ahogy a használt eszközök precizitása, másfelől az eszközök körének bővülése révén. Okoseszközök alatt ugyanis nem feltétlenül csak azokat a készülékeket kell érteni, amit önkéntesen használunk, hanem azokat a szenzorokat, amik a minket körülvevő infrastruktúrában jelennek meg egyre nagyobb számban, azaz egy-egy adat helyességét idővel egyre több forrásból lehet majd validálni.

Felhasználói szemszögből azonban ez érthető módon kevésbé vonzó jövőkép, és egyre kevésbé az, több okból is. Ahogy a begyűjtött adatok köre nő, úgy nő az esélye annak, hogy anonimizált adatok együttesen már nagyon is beazonosíthatóvá teszik az adott ügyfeleket, vagyis fokozott veszélye van annak, hogy a biztosító nem csak arra használja fel a begyűjtött adatokat, amire engedélyt kapott. A másik probléma pedig éppen a nem anonimizált, személyes adatokkal kapcsolatos. Az elmúlt évek egyre növekvő számú adatlopási incidense nyomán egyre többen érzik úgy, hogy az egyes szervezetek, köztük a biztosítók nem képesek megfelelő védettséget nyújtani személyes adataiknak. Nem teljesen alaptalan egyik álláspont sem, együttesen pedig egyértelműen afelé hatnak, hogy a biztosítottak egyre kevésbé szívesen osztanak meg magukról információkat. A biztosítóknak tehát elsődlegesen ezekre kell megfelelő válaszokat kínálni, azaz ha úgy tetszik ahhoz, hogy a felhasználói adatok megbízhatóbbak legyenek, a biztosítóknak is megbízhatóbbá kell válniuk. Az adatok megfelelő védelme alapvető és elsődleges prioritást élvező szempont kell legyen, emellett azonban arról is gondoskodni kell, hogy azok felhasználása transzparens módon, és a biztosítottal előzetesen lefektetett és általa elfogadott szabályok szerint történjen. Mindez persze csak a biztosítói oldal alkupozíciójának javításához elég, arra nem, hogy a felhasználói adatszolgáltatásra megfelelő motivációt biztosítson. Ehhez érdemes az információt egy új valutaként felfogni a biztosítási folyamatban, és megérteni, hogy az ügyfél ezért cserébe nagyon világos, nagyon egyértelmű hozzáadott értéket vár el.

Leírva mindez egyszerűnek hangzik, de nyilvánvalóan nem az. A klasszikus értelemben vett adatkezelési szabályzatok már közel sem elegendőek, ennél komolyabb biztosítékokra van szükség, miközben az adatvédelmi infrastruktúra hiányosságai is egyre komolyabb kihívás elé állítja a biztosítókat, különösen a kezelt adatok körének rohamos bővülése miatt. Lényegében a biztosított-biztosító viszonyban most egyértelműen előbbieknél az előny, a biztosítóknak ma elemi érdekük, hogy felderítsék, milyen hozzáadott értéket várnak el az ügyfelek folyamatosan inflálódó értékű adataikért cserébe. Ebből egyenesen következik, hogy a jelenleginél aktívabb párbeszédre van szükség ahhoz, hogy kiderüljön mi jelent értéket a megváltozott viszonyok között, ez azonban még korántsem oldja meg az adatvédelem kérdését. Ebben a tekintetben megkerülhetetlen az infrastruktúra folyamatos karbantartása és fejlesztése, emellett azonban számos olyan gyakorlat bevezetése is szükséges, aminek révén csökkenthető a biztosító ilyen irányú felelőssége. Legelőször is le kell számolni azzal az illúzióval, hogy minden adatot gyűjteni kell. Minden egyes beérkezett, eltárolt és védett adatnak meg kell legyen a maga pontos funkciója, célja amire használni akarja az adott szervezet, ezt pedig megfelelően kommunikálni is kell.

Még az így definiált adattípusok között is bőven akadhat olyan, melynek hosszútávú tárolása nem feltétlenül indokolt, különösen akkor, ha az aktuális állapot bármikor lekérdezhető, azaz érdemes lehet elgondolkodni olyan külső adatszolgáltatóval folytatott együttműködéseken, mely kifejezetten az adatok tárolására és védelmére szakosodott. Továbbhaladva ezen a gondolatmeneten az sem ördögtől való elképzelés, hogy bizonyos adatok esetében éppen az egymás vetélytársaiként működő biztosítók közösen hozzanak létre egy ilyen professzionális adatkezelő szervezetet. Ennek a költség- és kockázatoptimalizálás mellett egyéb pozitív hozadékai is lehetnének, segítségével például könnyebben kiszűrhetővé válnának a biztosítási csalásokra szakosodott bűnszervezetek, a notórius csalók.

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), megtakarítás (92), mnb (89), kgfb (88), öngondoskodás (87), nyugdíj (79), életbiztosítás (75), mabisz (66), katasztrófa (59), fogyasztóvédelem (57), bank (55), viszontbiztosítás (52), gépjármű-biztosítás (48), pszáf (44), generali (44), szolvencia (43), lakásbiztosítás (42), káresemény (41), eu (40), biztosítás (39), hitelezés (38), utasbiztosítás (33), ingatlancom (33), nem-életbiztosítás (32), bírság (31), swiss re (30), elemzés (30), baleseti adó (30), románia (28), munich re (28), kockázat (26), felmérés (26), lakásár (25), egészségbiztosítás (24), reálhozam (23), viharkár (22), casco (21), bankraciohu (20), hitel (19), klímaváltozás (19), felelősségbiztosítás (19), brexit (19), hitelminősítő (19), kutatás (18), allianz (18), eiopa (18), devizahitel (18), union (17), befektetés (17), vagyonbiztosítás (17), csalás (17), természeti katasztrófa (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), nyereség (15), roland berger (15), magánnyugdíj (15), autó (15), konferencia (15), lakáshitel (14), cea (14), felvásárlás (14), ing (14), jelentés (14), nem-élet biztosítás (14), eb (14), kkv (14), balesetbiztosítás (14), cig pannonia (13), kína (13), tőkemegfelelés (13), k&h (13), aegon (13), gépjármű biztosítás (12), fbamsz (12), kiberbiztonság (12), uniqa (12), genertel (12), stressz-teszt (12), gépjármű (12), nyugdíjbiztosítás (11), kárigény (11), baleset (11), usa (11), villámkár (10), alkusz (10), s&p (10), fintech (10), aviva (10), ngm (10), hent (10), telematika (10), axa (10), hamisítás (10), használtautó (10), hamisítás elleni nemzeti testület (10), egészségügy (9), k&h biztosító (9), ksh (9), ingatlan (9), groupama biztosító (9), otp bank (9), árvíz (9), vig (9), kötvény (8), alulbiztosítás (8), betörés (8), közvetítő (8), verona (8), generali csoport (8), kórház (8), netriskhu (8), hurrikán (8), cig pannónia (8), nn (8), mobil (8), fitch (7), kiberbiztosítás (7), moodys (7), autóipar (7), pénztár (7), pwc (7), otp (7), buszbaleset (7), lakás (7), kaszab attila (7), kiberbűnözők (7), kiberbűnűzés (7), eset (7), 4life direct (7), erste (7), mkb (7), ügynök (7), adósság (7), gdp (7), eredmény (7), bamosz (7), akvizíció (7), hannover re (6), hitelminősítés (6), felügyelet (6), végtörlesztés (6), fejlesztés (6), görögország (6), adó (6), innováció (6), közvetítés (6), fagykár (6), unit-linked (6), ey magyarország (6), megújuló energia (6), digitalizáció (6), insurtech (6), agrárbiztosítás (6), köbe (6), kpmg (6), munkahely (6), államkötvény (6), allianz hungária (6), lakáspiac (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), munkanélküliség (5), szerződési jog (5), adatvédelem (5), gdpr (5), vienna life (5), vagyon (5), közlekedés (5), am best (5), értékpapírosítás (5), bróker (5), big data (5), unicredit (4), iot (4), vienna insurance group (4), profit (4), birság (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), lakástakarék (4), iais (4), lengyelország (4), signal (4), m&a (4), kárhányad (4), határidő (4), válság (4), elnök (4), aon (4), startup (4), éghajlatváltozás (4), gfk (4), közúti baleset (4), végtörlesztésl (4), tanulmány (4), századvég (4), aon benfield (4), posta (4), jövedelem (4), vihar (4), online (4), qbe (4), insurance europe (4), vienna life biztosító (4), deloitte (4), lloyds (4), union biztosító (4), blokklánc (3), aaa auto (3), viszontbiztosító (3), black friday (3), drón (3), államadósság (3), mi (3), bankkártya (3), fhb (3), létszámbővítés (3), vienna (3), zöld kártya (3), szlovákia (3), nyugdíjpénztár (3), jármű (3), díjfizetés (3), összeolvadás (3), lakáhitel (3), csok (3), cig pannónia biztosító (3), k&h bank (3), mabisz konferencia (3), síbiztosítás (3), mastercard (3), nak (3), alapkezelő (3), alulbiztosított (3), uniqa biztosító (3), mikrobiztosítás (3), hitelintézeti szemle (3), netrisk (3), biztosítási szektor (3), k&h biztos jövő index (3), eredmények (3), pénziránytű alapítvány (3), lízing (3), oktatás (3), kötelező (3), gilyén ágnes (3), erste biztosító (3), mesterséges intelligencia (3), szolvencia ii (3), foglalkoztatottság (3), amerika (3), nn biztosító (3), elektromobilitás (3), nfm (3), ingatlanbiztosítás (3), biztonság (3), oecd (3), integráció (3), betegség (3), adókedvezmény (3), gki (3), gyógyszer (3), limra (3), magyarország (3), kiberbűnözés (2), fhb csoport (2), vállalkozás (2), kárérték (2), uber (2), önvezető autók (2), pioneer (2), dimenzió biztosító (2), who (2), atm (2), accenture (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), bankráció (2), aegon magyarország (2), ingatlanpiac (2), ügyfélszolgálat (2), tűzesetek (2), magyar bankszövetség (2), Általános egészségbiztosító (2), határidők (2), luxemburg (2), thomas hladky (2), dublin (2), aig (2), kampány (2), cp contact (2), blockchain (2), portfoliohu konferencia (2), biztosítási piac (2), eurostat (2), fenntarthatóság (2), social media (2), értékesítés (2), környezettudatosság (2), építőipar (2), pénz7 (2), ajánlás (2), járműbiztosítás (2), olasz (2), microsoft (2), rekord (2), cafeteria (2), unió (2), blokkchain (2), trenkwalder (2), atradius (2), pandurics anett (2), cotar (2), anglia (2), díjak (2), agrár (2), kerékpár (2), földrengés (2), mobilfizetés (2), piac (2), kár (2), airbnb (2), biztosítási díj (2), dróntörvény (2), kínai biztosítási szektor (2), unsar (2), ausztria (2), drágulás (2), nav (2), veronai buszbaleset (2), pzu (2), muisz (2), zurich (2), befektetési alapok (2), marketing (2), lopás (2), garancia (2), szabályozás (2), alapkamat (2), kölcsön (2), leépítés (2), technológia (2), n26 (2), biztosítás és kockázat (2), árfolyamgát (2), biztosításközvetítés (2), nyaralás (2), dimenzió egyesület (2), jégkár (2), bíróság (2), informatika (2), németország (2), mentőcsomag (2), it (2), cyber (2), abi (2), világbank (2), astra (2), bnp paribas cardif biztosító (2), budapest bank (2), bankszektor (2), gyorsjelentés (2), jogsértés (2), mezőgazdaság (2), díjnavigátor (2), deloitte magyarország (2), bizalom (2), bűncselekmény (2), 2017 (2), hr (2), facebook (2), biztosító (2), olaszország (2), gyorshajtás (2), gazdaság (2), bdo magyarország (2), kárbejelentés (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), biztosítótársaság (2), omnibus (2), díj (2), baker tilly hungária (2), fejlődő országok (2), albérlet (2), eub (2), bankbiztosítás (2), ukrajna (2), panaszkezelés (2), flottabiztosítás (2), régió (2), thm (2), generali-providencia (2), ferma (2), egészsébiztosítás (2)
Rendezvényajánló
FINTECHSHOW 2017
Időpont:
2017.04.11 - 2017.04.11
Helyszín:
Anker't - Budapest, Paulay Ede utca 33.
további információk