Telematika: Elképesztő tévhitek, jótékony hatások

Buzás Gábor  2016. január 14., csütörtök 15:30
A A
A telematika alapú biztosítások színrelépése óta rengeteg szakértő és szakmabeli várja elsősorban a gépjármű biztosítások területének gyökeres átalakulását, ám a forradalom egyelőre még várat magára. A penetráció az Egyesült Királyságban is alatta marad még a várt értékeknek, azonban már elért egy olyan kritikus, reprezentatív tömeget, melyből már jó eséllyel más piacokon is hasznosítható következtetéseket lehet levonni.

Elsőként arra keressük a választ, hogy érzékelhető-e komolyabb változás a telematika alapú biztosításokat igénybevevők viselkedésében, vezetési teljesítményében, valóban tudatosabb, megfontoltabb stílus, ezáltal jellemzően ritkábban jelentkező, vagy alacsonyabb mértékű kárigény jellemzi-e őket. A brit Insurane Research Council éppen ebből a szempontból vizsgált 1135 sofőrt, az eredmények pedig igen érdekesen alakultak.

A megkérdezettek 18 százalékának vezetési stílusa saját bevallása szerint komoly mértékben megváltozott, míg 36 százalék csak kisebb változtatásokat eszközölt. 38 százaléknak ezzel szemben semmilyen hatással nem volt a vezetés minőségére az, hogy telemetriai eszközt szereltek az autójába. Nagyon érdekes a kor szerinti megoszlás, jellemzően minél idősebbek vagyunk, annál kevésbé változtatunk a szokásainkon, a felmérés eredményei szerint 65 év felett a legkevésbé rugalmasak a brit sofőrök. Ez nem jelenti ugyanakkor azt, hogy a visszajelzésekre sem lennének kíváncsiak. A vizsgált bázis 82 százalékának küld biztosítója rendszeresen részletes elemzéseket vezetési stílusáról, közülük 81 százalék figyelmesen el is olvassa ezeket, és túlnyomó részt (88 százalék) hasznosnak is találja őket.

Jellemzően a 18-34 év közöttiek a legnyitottabbak az ilyen jellegű biztosítások iránt, azaz kifejezetten kívánatos korcsoportok felé nyithat az a biztosító, aki ilyen terméket készül a piacra dobni. Ráadásul ez a korosztály jellemzően a leginkább rugalmas, könnyebben változtatnak rossz beidegződéseiken is. Egyértelmű kapcsolat a vizsgált időszak rövidsége miatt még nem mutatható ki a káresemények gyakorisága és mértéke, valamint a telemetria között, ugyanakkor a leggyakrabban megváltoztatott szokások a leggyakoribb balesetet előidéző okok is egyben. Név szerint a hirtelen fékezések, fordulások és gyorsítások, a gyorshajtás, a követési táv be nem tartása lényegesen kisebb gyakorisággal fordulnak elő.
A telemetria ráadásul a biztosítottaknak és a biztosítónak is megéri. Az amerikai piacon tevékenykedő Allstate biztosító arról számolt be, hogy tízből hét szerződött fél egyértelműen spórol a biztosítási díjon, autónként átlagosan 14 százalékot minden évben. A biztosítók pedig olyan adatokhoz juthatnak hozzá, amelyek segítségével tovább finomíthatják szolgáltatásaikat, precízebben szegmentálhatják ügyfeleiket, célcsoportjaikat.

Másodikként arra voltunk kíváncsiak, mi lehet a relatíve alacsony penetráció, illetve a vártnál lassabb növekedési ütem elsődleges oka. Ebben ugyancsak egy brit kutatás eredményei voltak segítségünkre, a szegmens egyik vezető biztosítója, az Admiral 2000 ügyfele között végzett felmérést. A válaszok igen meghökkentőek, mint kiderült a fogyasztók körében rengeteg félreértés és tévhit uralkodik, melyek jelentősen hátráltatják az értékesítést.
12 százalékuk például meg van róla győződve, hogy a mért adatokat, így a gyorshajtást a biztosító automatikusan továbbítja a rendőrségnek. 30 százalék tudni véli, hogy a biztosítók egymás közt is megosztják a telematikai méréseket, és 17 százalékuk abban is biztos, hogy ezek az adatok korlátlan ideig tárolásra kerülnek. Főleg a fiatalabb korcsoportokban él az a tévhit, hogy a biztosító nem csak rögzíti, de tájékoztatja szüleiket vagy partnerüket arról, hogy épp merre jár, harmaduk pedig úgy tudja mindez valós időben történik, és a biztosító azt is behatárolja, hogy hol és mikor vezethetnek (habár ez utóbbira akadnak példák).

Akadnak aztán olyanok is, akik abszurd módon takarékossági szempontok alapján utasítják el a szolgáltatást. 27 százalék úgy véli akkor is emelkedik a biztosítási díj, ha hirtelen fékeznek vagy félrerántják a kormányt annak érdekében, hogy elkerüljenek egy balesetet. 9 százalék úgy tudja, az eszköz hamar lemeríti az akkumulátort, 5 százalék szerint hangfelvételt készít az autóban zajló beszélgetésekről, 4 százalék szerint pedig öntörvényűen elnémíthatja az autórádiót.

Mint a fentiekből is látszik, a legabszurdabb tévhiteket vallják a legkevesebben, de arányuk azért így is szignifikáns. Ugyancsak érdemes megjegyezni, hogy az olyan kérdéseknél, ahol egy-egy állításról kellett eldönteni, hogy igaz-e vagy hamis, a válaszadók harmada jelölte meg a „nem tudom” opciót. A potenciális célcsoportok tagjai messze nem tudnak eleget arról, hogyan működnek az ilyen jellegű konstrukciók. A biztosítóknak ezért különösen nagy figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy az előnyök hangsúlyozása mellett az esetleges félreértéseknek is elejét vegyék kommunikációjuk során, különös tekintettel az adatbiztonsággal és helymeghatározással-követéssel kapcsolatos félelmekre.

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), megtakarítás (84), öngondoskodás (82), életbiztosítás (66), nyugdíj (66), kgfb (66), katasztrófa (57), viszontbiztosítás (51), gépjármű-biztosítás (48), bank (46), pszáf (44), káresemény (41), szolvencia (41), hitelezés (38), eu (35), mabisz (33), nem-életbiztosítás (32), baleseti adó (30), swiss re (29), munich re (27), utasbiztosítás (27), generali (27), lakásbiztosítás (26), románia (25), kockázat (23), reálhozam (23), egészségbiztosítás (20), biztosítás (20), hitelminősítő (19), devizahitel (18), viharkár (17), eiopa (16), természeti katasztrófa (16), pénzügyi szektor (16), csalás (16), nyereség (15), vagyonbiztosítás (15), fogyasztóvédelem (15), befektetés (15), casco (14), nem-élet biztosítás (14), magánnyugdíj (14), cea (14), ing (14), eb (14), tőkemegfelelés (13), allianz (13), hitel (13), klímaváltozás (13), jelentés (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), kárigény (11), balesetbiztosítás (10), uniqa (10), alkusz (10), kína (10), s&p (10), aviva (10), villámkár (10), aegon (9), axa (9), autó (9), gépjármű (9), usa (9), konferencia (9), vig (9), union (9), árvíz (9), groupama (8), alulbiztosítás (8), kötvény (8), felvásárlás (8), felelősségbiztosítás (8), bamosz (7), fitch (7), kkv (7), bírság (7), hurrikán (7), pénztár (7), közvetítő (7), adósság (7), eredmény (7), görögország (6), végtörlesztés (6), kórház (6), betörés (6), ügynök (6), hitelminősítés (6), államkötvény (6), hannover re (6), felügyelet (6), egészségügy (6), megújuló energia (6), használtautó (6), akvizíció (6), erste (6), munkahely (6), közvetítés (6), baleset (6), cig pannónia (6), unit-linked (6), adó (5), értékpapírosítás (5), fejlesztés (5), vagyon (5), munkanélküliség (5), am best (5), moodys (5), bróker (5), innováció (5), gender direktíva (5), telematika (5), szerződési jog (5), aon benfield (4), éghajlatváltozás (4), fbamsz (4), mnb (4), m&a (4), iais (4), k&h (4), birság (4), gdp (4), válság (4), köbe (4), végtörlesztésl (4), signal (4), adatvédelem (4), profit (4), kárhányad (4), genertel (4), agrárbiztosítás (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), díjfizetés (3), foglalkoztatottság (3), fagykár (3), mikrobiztosítás (3), nyugdíjpénztár (3), összeolvadás (3), közúti baleset (3), létszámbővítés (3), oecd (3), alulbiztosított (3), zöld kártya (3), integráció (3), insurance europe (3), elemzés (3), államadósság (3), adókedvezmény (3), online (3), szlovákia (3), mobil (3), pwc (3), lengyelország (3), viszontbiztosító (3), ingatlanbiztosítás (3), gyógyszer (3), lízing (3), lloyds (3), qbe (3), limra (3), világbank (2), astra (2), biztonság (2), árfolyamgát (2), leépítés (2), garancia (2), flottabiztosítás (2), marketing (2), kölcsön (2), generali-providencia (2), panaszkezelés (2), ferma (2), thm (2), díjnavigátor (2), technológia (2), biztosítási díj (2), iot (2), bankbiztosítás (2), lakás (2), big data (2), drágulás (2), befektetési alapok (2), kutatás (2), ausztria (2), ukrajna (2), jogsértés (2), bíróság (2), biztosításközvetítés (2), kpmg (2), díj (2), németország (2), it (2), mentőcsomag (2), egészsébiztosítás (2), netrisk (2), unsar (2), posta (2), betegség (2), lopás (2), elnök (2), lakáspiac (2), informatika (2), bizalom (2), gyorsjelentés (2), omnibus (2), cyber (2), nyugdíjbiztosítás (2), jövedelem (2), abi (2), nyaralás (2)
Rendezvényajánló
XIII. BIZTOSÍTÁSSZAKMAI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS - FBAMSZ
Időpont:
2016.09.19 - 2016.09.20
Helyszín:
Hotel Azúr, Siófok
további információk