Jobban védi a biztosítottat a törvény

 2016. január 27., szerda 15:00
A A
Január elsejével életbe lépett az új biztosítási törvény, mely számos, a fogyasztókat az eddigieknél lényegesen jobban védi. A Piac & Profit összegyűjtötte össze a legfontosabb.

Ügyfélfogadás

A korábbi törvény az ügyfelek számára nyitva álló helyiséggel nem rendelkező, azaz őket kizárólag a székhelyükön fogadó biztosítóknak munkanapokon 8 és 16 óra közötti kötelező ügyfélfogadási időt írt elő. Az új szabályozás értelmében ez annyiban változik, hogy az említett körbe tartozó biztosítók minimum a hét egy munkanapján 7 és 21 óra között legalább 12 órán keresztül kell fogadják az ügyfelek szóbeli megkereséseit. Nem vonatkozik ez az ügyfélszolgálati fiókokkal rendelkező biztosítókra, ők továbbra is nyitvatartási idejükben fogadhatják a fogyasztókat.

A telefonos megkeresések tekintetében a biztosítóknak az alábbi szabályoknak kell eleget tenniük: minimum a hét egy munkanapján 7 és 21 óra között, legalább 12 órán keresztül folyamatosan, míg a hét további munkanapjain 8 és 16 óra között kell fogadni a panaszokat. Nincs változás az elektronikusan érkező ügyfélpanaszokat érintően, ezeket továbbra is bárminemű időkorlátozás nélkül fogadni kell. A többes ügynökök és az alkuszok a szóbeli panaszt valamennyi, az ügyfelek számára nyitva álló helyiségben, annak nyitvatartási idejében, ennek hiányában a székhelyükön minden munkanapon 8 órától 16 óráig, a telefonon közölt szóbeli panaszt minden munkanapon 8 órától 16 óráig, de legalább egy munkanapon 8 órától 20 óráig, kötelesek fogadni. Utóbbi történhet a hívás rögzítésével is, ekkor azonban az ügyfelet legkésőbb másnap vissza kell hívni, a visszahívást pedig meg kell őrizni. Törvényi erőre emelkedett az a korábbi rendelet is, aminek értelmében a biztosítónak mindent el kellett követnie annak érdekében, hogy a telefonáló ügyfél 5 percen belül élőhangos ügyintézővel tudjon beszélni. Valamennyi rögzített telefonbeszélgetést a korábbi 1 év helyett már 5 évig meg kell őrizni, míg a nem telefonos panaszokat illetve a rájuk adott válaszokat 3 év helyett szintén 5 évig kell megőriznie a biztosítóknak.

TKM és igényfelmérés

Valamennyi megtakarítási jellegű életbiztosítás esetén a megkötés előtt tájékoztatni kell az ügyfelet az adott konstrukció teljes költségmutatójáról (TKM), illetve azt a biztosító honlapján is fel kell tűntetni. Ugyancsak kötelező elem lett a megkötés előtt egy igényfelmérő dokumentum kitöltése, melynek pontos tartalmát egy MNB rendelet szabályozza.

Az új törvény a többes biztosítási ügynököket immár a függő ügynökökhöz sorolja, azaz már a biztosítók megbízásából végeznek közvetítői tevékenységet, és az általuk okozott károkért is a megbízó biztosító felel. Természetesen kártérítési igénnyel ilyenkor is élhet a biztosító, ha pedig nem tisztázható, hogy mely biztosító termékének közvetítésekor okozta a többes ügynök a kárt, akkor mindenképpen az ügynök köteles azt megtéríteni. Ennek értelmében a törvény már a többes ügynöknek is káronként 1,251 millió euró, egy éves időszakra összesen pedig 1,876 millió euró összegű felelősségbiztosítást vagy vagyoni letétet ír elő. Az új törvény már a biztosítók könyvvizsgálóira is kiterjed, a biztosítási szaktanácsadói tevékenység pedig megszűnt.

Előny felszámoláskor is


Amint a felszámolás elrendelése jogerőre emelkedik, annak tényéről és a fő tudnivalókról a mindenkori felszámolást végző Pénzügyi Stabilitási ésFelszámoló Nkft.-nek 30 napos határidő helyett már 5 napon belül tájékoztatót kell közzétennie a saját, a biztosító, és az MNB honlapján. A felszámoló továbbá már nem csak a folyamat végén, hanem közben is fizethet a követeléssel élőknek úgynevezett közbenső mérleg alapján. Ha nincs meg az általuk követelt teljes összeg,úgy elsőként a személyi sérüléses biztosítási követeléssel élőknek teljesíthet azonos arányú kifizetést, őket követik az élet- és felelősségbiztosítási követeléssel élők ugyancsak azonos arányban, de előbbieknél maximum 30 millió forintig, utóbbiaknál a követelési érték 75 százalékáig. Amennyiben a közbenső mérleg közzétételekor még mindig van fennmaradó vagyon, úgy az a szolgáltatás értékének háromnegyedéig osztható szét az egyéb követeléssel élők között.

Fontos, hogy immár az MNB az eddigi helyszíni vizsgálatain túl, előzetes kiértesítés nélkül helyszíni vizsgálókat küldjön ki a biztosítókhoz, akik maximum 30 napon, hosszabbítás esetén legfeljebb 60 napon keresztül ellenőrzéseket végezhetnek, és a biztosítók testületi ülésein is részt vehetnek.

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), mnb (96), kgfb (93), megtakarítás (92), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), életbiztosítás (75), mabisz (72), katasztrófa (60), fogyasztóvédelem (60), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (46), pszáf (44), szolvencia (43), biztosítás (42), ingatlancom (41), káresemény (41), eu (40), hitelezés (38), elemzés (38), utasbiztosítás (36), nem-életbiztosítás (32), bírság (32), swiss re (31), felmérés (30), baleseti adó (30), románia (29), lakásár (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (24), kutatás (23), reálhozam (23), casco (22), hitel (21), felelősségbiztosítás (20), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), brexit (19), befektetés (18), eiopa (18), allianz (18), union (18), devizahitel (18), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), lakáshitel (17), roland berger (17), csalás (17), természeti katasztrófa (16), kiberbiztonság (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), konferencia (16), autó (15), nyereség (15), balesetbiztosítás (15), cea (14), kkv (14), eb (14), felvásárlás (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), aegon (14), ing (14), jelentés (14), fbamsz (13), kína (13), tőkemegfelelés (13), nyugdíjbiztosítás (13), gépjármű (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), genertel (12), használtautó (12), uniqa (12), ngm (12), k&h biztosító (11), kárigény (11), baleset (11), telematika (11), hamisítás (11), usa (11), axa (11), fintech (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), s&p (10), alkusz (10), groupama biztosító (10), villámkár (10), aviva (10), otp bank (9), kiberbűnözők (9), árvíz (9), kiberbűnűzés (9), vig (9), generali csoport (9), ingatlan (9), egészségügy (9), ksh (9), nn (9), mobil (8), netriskhu (8), kötvény (8), betörés (8), moodys (8), hurrikán (8), bamosz (8), verona (8), cig pannónia (8), alulbiztosítás (8), kórház (8), közvetítő (8), ügynök (7), pénztár (7), innováció (7), lakás (7), erste (7), fitch (7), pwc (7), buszbaleset (7), akvizíció (7), 4life direct (7), eset (7), mkb (7), ey magyarország (7), digitalizáció (7), autóipar (7), vihar (7), otp (7), kaszab attila (7), adósság (7), kiberbiztosítás (7), gdp (7), eredmény (7), felügyelet (6), agrárbiztosítás (6), unit-linked (6), hitelminősítés (6), insurtech (6), köbe (6), államkötvény (6), görögország (6), allianz hungária (6), adó (6), közvetítés (6), fagykár (6), deloitte (6), kpmg (6), hannover re (6), munkahely (6), megújuló energia (6), végtörlesztés (6), fejlesztés (6), online (5), biztosítási szektor (5), vienna life (5), big data (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), gfk (5), közlekedés (5), építőipar (5), munkanélküliség (5), am best (5), lakáspiac (5), vagyon (5), union biztosító (5), tanulmány (5), értékpapírosítás (5), szerződési jog (5), adatvédelem (5), gdpr (5), jövedelem (5), bróker (5), netrisk (5), csőd (5), századvég (4), mastercard (4), elnök (4), lengyelország (4), signal (4), vienna life biztosító (4), birság (4), insurance europe (4), posta (4), csok (4), határidő (4), iot (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), lakástakarék (4), m&a (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), uniqa biztosító zrt (4), összeolvadás (4), nn biztosító (4), államadósság (4), unicredit (4), startup (4), qbe (4), aon (4), közúti baleset (4), iais (4), lloyds (4), válság (4), profit (4), aon benfield (4), vienna insurance group (4), éghajlatváltozás (4), kárhányad (4), integráció (3), aaa auto (3), oktatás (3), mesterséges intelligencia (3), betegség (3), ingatlanbiztosítás (3), black friday (3), k&h bank (3), lízing (3), hitelintézeti szemle (3), gilyén ágnes (3), szolvencia ii (3), drón (3), limra (3), magyarország (3), atradius (3), amerika (3), albérlet (3), cp contact (3), alapkezelő (3), díjfizetés (3), pénziránytű alapítvány (3), szlovákia (3), kötelező (3), biztosító (3), lakáhitel (3), mabisz konferencia (3), uniqa biztosító (3), elektromobilitás (3), nav (3), nfm (3), kár (3), biztonság (3), alulbiztosított (3), fhb (3), jármű (3), mi (3), vienna (3), bankkártya (3), blokklánc (3), bdo (3), nyugdíjpénztár (3), cafeteria (3), mikrobiztosítás (3), gyógyszer (3), trenkwalder (3), erste biztosító (3), befektetési alapok (3), létszámbővítés (3), eredmények (3), foglalkoztatottság (3), k&h biztos jövő index (3), nyaralás (3), gki (3), cig pannónia biztosító (3), internet (3), oecd (3), síbiztosítás (3), nak (3), viszontbiztosító (3), adókedvezmény (3), zöld kártya (3), thomas hladky (2), windisch lászló (2), kerékpár (2), dimenzió egyesület (2), mobilfizetés (2), önvezető autók (2), járműbiztosítás (2), olasz (2), határidők (2), n26 (2), pénz7 (2), clb (2), mentőcsomag (2), pzu (2), németország (2), blokkchain (2), magyar bankszövetség (2), földrengés (2), anglia (2), aig (2), szabályozás (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), díjak (2), dróntörvény (2), rekord (2), automatizáció (2), bíróság (2), munkaerő (2), airbnb (2), uber (2), muisz (2), idd (2), unió (2), árfolyamgát (2), aegon magyarország (2), személyi kölcsön (2), omnibus (2), fogyasztóvédelmi index (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), eljárás (2), astra (2), világbank (2), régió (2), román (2), kárbejelentés (2), bdo magyarország (2), terrorfenyegetettség (2), deloitte magyarország (2), ügyfélszolgálat (2), pioneer (2), portfoliohu konferencia (2), Általános egészségbiztosító (2), informatika (2), fenntarthatóság (2), cotar (2), környezettudatosság (2), piac (2), veronai buszbaleset (2), it (2), social media (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), biztosítási piac (2), garancia (2), biztosítótársaság (2), bankszektor (2), fizetés (2), agrár (2), tűzesetek (2), fhb csoport (2), marketing (2), biztosítási díj (2), fejlődő országok (2), ovb (2), korrupció (2), hr (2), atm (2), bűncselekmény (2), luxemburg (2), interjú (2), leépítés (2), zsarolóvírus (2), díj (2), who (2), alapkamat (2), eub (2), ingatlanpiac (2), cyber (2), facebook (2), ukrajna (2), bankráció (2), abi (2), bankbiztosítás (2), flottabiztosítás (2), generali-providencia (2), cig (2), panaszkezelés (2), olaszország (2), dimenzió biztosító (2), technológia (2), unsar (2), ferma (2), kiberbűnözés (2), thm (2), európa (2), gyorshajtás (2), ajánlás (2), paypal (2), egészsébiztosítás (2), budapest bank (2), biztosításközvetítés (2), lopás (2), terror (2), microsoft (2), ausztria (2), infláció (2), baker tilly hungária (2), drágulás (2), kárérték (2), kölcsön (2), ingatlannethu (2), 2017 (2), bnp paribas cardif biztosító (2), kínai biztosítási szektor (2), jégkár (2), jogsértés (2), dublin (2), blockchain (2), értékesítés (2), ey (2), vállalkozás (2), eurostat (2), biztosítás és kockázat (2), pandurics anett (2), zurich (2), gyorsjelentés (2), mezőgazdaság (2), kampány (2), díjnavigátor (2), accenture (2), gazdaság (2), bizalom (2)
Rendezvényajánló
VIII. MABISZ NEMZETKÖZI KONFERENCIA - Digitalizáció és Innováció a biztosításban
Időpont:
2017.11.07 - 2017.11.07
Helyszín:
CORINTHIA HOTEL BUDAPEST 1073 Budapest, Erzsébet körút 43-49.
további információk