Digitális vesztesek

 2017. március 14., kedd 16:00
A A
A digitalizálódó világ alapvetően a gazdaság egész részére hasznos, különösen abban az értelemben, hogy új lehetőségeket, esetenként vadonatúj tevékenységeket, szektorokat teremt. A meglévő gazdasági tevékenységek is egyértelműen profitálnak a hatékonyabb működésből, a költségek optimalizálásából, legalábbis ez tűnik logikusnak. A valóságban azonban ez nem így van, jellemzően csak az adott szektor egynegyedénél jelentkeznek ezek az előnyök, sőt, az adott iparág jövedelmezősége jellemzően csökken.

A McKinsey & Company teljes gazdasági spektrumot felölelő kutatásának eredménye alapján egyértelmű, hogy a digitalizáció korántsem egyszerűen egy modernizációs folyamat, nem egyenértékű egy gyártósor korszerűsítésével, vagy egy elavult eszközpark lecserélésével. Már csak azért sem, mert míg az említett példák egy-egy jól körülhatárolható területet érintenek, könnyű utánaszámolni, milyen kézzelfogható előnyökkel bír a befektetés és megéri-e, addig a digitalizáció lényegében a teljes vállalati működést kisebb-nagyobb mértékben penetrálja, átalakítja. Ennek további hozadéka, hogy a szükséges befektetés mértéke igen nagy, ráadásul az igény iránta lényegében folyamatos, nem egy körben letudható fejlesztésekről van szó, hanem folyamatos ráfordítást és figyelmet igénylő, roppant komplex területről. Az egyes cégek szintjén ez azt is jelenti, hogy a „megszokottnál” is lényegesen nagyobb a nyomás, hogy növekedjenek, nagyobb hasznot termeljenek, hiszen a fentieket meg is kell finanszírozni, illetve az a befektetés, ami közvetve vagy közvetlenül nem járul hozzá a jövedelmezőség növeléséhez, az sokkal inkább tekinthető ablakon kidobott pénznek.

Természetesen ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy a digitalizáció nem való mindenkinek, és alaposan meg kell fontolni, mielőtt belevág az adott szervezet. Nincs ilyen választási lehetőség, mondhatni a gazdaság valamennyi szereplőjén egyfajta digitalizációs kényszer van, a sikernek ez azonban szükséges, de nem elégséges feltétele, nem feltétlenül jár együtt gazdasági előnnyel. Sőt, a McKinsey kutatás szerint a vállalkozások alig negyede az, ami egyértelműen és kiemelkedően profitálni tud a digitalizációból. Előnyt élveznek a versenyben azok a vállalatok, melyek eleve jobb pozíciókból indulnak, habár itt nem feltétlenül a vállalatméret vagy a tőke nagysága számít – bár egyik sem feltétlenül rossz kiindulási pont – sokkal inkább a szervezet rugalmassága, alkalmazkodási képessége, és végső soron bátorsága számít. Az átalakuláshoz szükséges idő és a digitális penetráció mértéke ugyanis azok az elsődleges tényezők, amik elkülönítik az abszolút értelemben vett győzteseket a többiektől. Éppen ezért ez nem az a terület, ahol érdemes kivárni, és a legjobb gyakorlatokat ellesve elodázni a fejlesztést, ez ugyanis csak a lemaradást növeli.

Tovább komplikálja a helyzetet, hogy digitalizációs befektetések között is vannak különbségek megtérülés szempontjából, vagyis a szándék és a gyorsaság sem feltétlenül elegendő, ha az adott vállalat nem a megfelelő helyekre fektet be, vagy túl keveset fordít a kifizetődőbb irányokra. Persze az is lehetséges, hogy ideális módon zajlik a digitalizáció, de egyéb okok miatt a mégis alulmarad a versenytársakkal szemben, vagy épp a folyamat eredményeit valami miatt – például piaci részesedés növelése miatt – közvetlenül a fogyasztókra transzferálja a vállalkozás. Bármi is legyen az ok, a digitalizációs folyamat megtérülése roppant nehezen mérhető, illetve érhető tetten.

A fentiek persze nem azt jelentik, hogy hamarosan a vállalkozások háromnegyedének rövidtávú bedőlésének lehetünk tanúi, csak azt, hogy a legtöbb cégnek a digitalizáció csak ahhoz lesz elegendő, hogy versenyben maradjanak, az igazán sikeres cégekhez képest pedig tovább nő majd a hátrányuk, azaz egyre nehezebb – persze korántsem lehetetlen – lesz azt ledolgozni. Szektorszinten ez azt is jelentheti, hogy dacára annak, hogy digitalizálástól alapvetően a gyorsabb, hatékonyabb, olcsóbb működést várjuk, előfordulhat, hogy az átlagnövekedés üteme egyenesen lassul ennek hatására, hiszen a relatíve kevés nyertesnek kell ellensúlyoznia a lemaradók és a vesztesek eredményeit. Ha szigorúan vesszük, a teljes digitalizációs folyamatnak lényegében csak egy egyértelmű nyertese van minden egyes esetben: a fogyasztó.

Nincs ez másképp a biztosítási szektorban sem, azzal a kitétellel, hogy a többi iparághoz képest igen látványosan le van maradva. A biztosítás tradicionális üzleti modellje szinte egyedülálló abban a tekintetben, hogy elképesztően sokáig, legkevesebb évtizedeken keresztül nem lehetett annak érdemi változásáról beszélni. A digitalizáció nagyon régóta az első olyan tényező, aminek hatására a legalapvetőbb core folyamatok, fundamentumok területein is megmozdult valami. Változik a termékek, szolgáltatások közvetítésének módja, azok természete, a kockázatelemzés alapjai, és végső soron maga az üzleti modell is. Ahogy máshol is, úgy itt is azok a legesélyesebbek a kiemelkedő teljesítményre, akik gyorsan és határozottan lépnek, a többség számára azonban roppant kihívást jelent majd az átlagon felüli eredmények produkálása.

Ahogy a fogyasztó az abszolút nyertese a digitalizációnak, úgy a siker kulcsa is benne rejlik. A fejlesztések, a digitális átállás vezérlőelve két dolog kell legyen: a fogyasztói elégedettség növelése, és a költségek visszafogása. A fogyasztók igényeit szabta át leggyorsabban a digitalizáció: gyors és egyszerű megoldásokat akarnak, 24 órás rendelkezésre állást, tömör, világos és releváns információkat a termékről, és innovatív, személyre szabott biztosítási formákat. A biztosítási piac egészét nézve sajnos és szerencsére azt látni, hogy a biztosítók túlnyomó része még korántsem képes kielégíteni ezeket az igényeket. Sajnos, mert a szektor lemaradásának egyik leglátványosabb indikátora ez. Szerencsére, mert még nincs lejátszva semmi a piac szereplői között, az esély a nyertesekhez való tartozásra még mindenki előtt nyitva áll. Sok idő azonban már nincsen, ha ugyanis a szakma nem lép, akkor egy piacon kívülről érkező szereplő fog, tovább csökkentve a hagyományos biztosítási piac szereplőire eső részesedés mértékét a már említett felső negyedben, az egyértelmű nyertesek között. A piaci szereplők által sokat hangoztatott nehézség, a szabályozási környezet komplexitása és elképesztő elvárásai nagyon is valósak. Ugyanakkor azt is be kell látni, hogy ahogy az üzleti modell, a biztosítás alapvető működése, gyakorlata átalakul, és az iparági tapasztalat fontossága egyre inkább erodálódik, éppen ez az irreálisan komplex jogszabályi megfelelés – különös tekintettel a tőkekövetelményekre – marad az egyetlen tényező, ami valóban távol tartja a piacon kívülről érkező potenciális szereplőket. De nem lesz ez mindig így, legfőbb ideje tehát, hogy a szakma a fejéhez kapjon.

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

Mozgalmas éve volt 2016-ban a Pénzügyi Békéltető Testületnek

A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) 2016-ban is mozgalmas évet zárt, a működésének...

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), mnb (96), kgfb (93), megtakarítás (92), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), életbiztosítás (75), mabisz (72), katasztrófa (60), fogyasztóvédelem (60), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (46), pszáf (44), szolvencia (43), biztosítás (42), ingatlancom (41), káresemény (41), eu (40), hitelezés (38), elemzés (38), utasbiztosítás (36), nem-életbiztosítás (32), bírság (32), swiss re (31), felmérés (30), baleseti adó (30), románia (29), lakásár (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (24), kutatás (23), reálhozam (23), casco (22), hitel (21), felelősségbiztosítás (20), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), brexit (19), befektetés (18), eiopa (18), allianz (18), union (18), devizahitel (18), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), lakáshitel (17), roland berger (17), csalás (17), természeti katasztrófa (16), kiberbiztonság (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), konferencia (16), autó (15), nyereség (15), balesetbiztosítás (15), cea (14), kkv (14), eb (14), felvásárlás (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), aegon (14), ing (14), jelentés (14), fbamsz (13), kína (13), tőkemegfelelés (13), nyugdíjbiztosítás (13), gépjármű (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), genertel (12), használtautó (12), uniqa (12), ngm (12), k&h biztosító (11), kárigény (11), baleset (11), telematika (11), hamisítás (11), usa (11), axa (11), fintech (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), s&p (10), alkusz (10), groupama biztosító (10), villámkár (10), aviva (10), otp bank (9), kiberbűnözők (9), árvíz (9), kiberbűnűzés (9), vig (9), generali csoport (9), ingatlan (9), egészségügy (9), ksh (9), nn (9), mobil (8), netriskhu (8), kötvény (8), betörés (8), moodys (8), hurrikán (8), bamosz (8), verona (8), cig pannónia (8), alulbiztosítás (8), kórház (8), közvetítő (8), ügynök (7), pénztár (7), innováció (7), lakás (7), erste (7), fitch (7), pwc (7), buszbaleset (7), akvizíció (7), 4life direct (7), eset (7), mkb (7), ey magyarország (7), digitalizáció (7), autóipar (7), vihar (7), otp (7), kaszab attila (7), adósság (7), kiberbiztosítás (7), gdp (7), eredmény (7), felügyelet (6), agrárbiztosítás (6), unit-linked (6), hitelminősítés (6), insurtech (6), köbe (6), államkötvény (6), görögország (6), allianz hungária (6), adó (6), közvetítés (6), fagykár (6), deloitte (6), kpmg (6), hannover re (6), munkahely (6), megújuló energia (6), végtörlesztés (6), fejlesztés (6), online (5), biztosítási szektor (5), vienna life (5), big data (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), gfk (5), közlekedés (5), építőipar (5), munkanélküliség (5), am best (5), lakáspiac (5), vagyon (5), union biztosító (5), tanulmány (5), értékpapírosítás (5), szerződési jog (5), adatvédelem (5), gdpr (5), jövedelem (5), bróker (5), netrisk (5), csőd (5), századvég (4), mastercard (4), elnök (4), lengyelország (4), signal (4), vienna life biztosító (4), birság (4), insurance europe (4), posta (4), csok (4), határidő (4), iot (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), lakástakarék (4), m&a (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), uniqa biztosító zrt (4), összeolvadás (4), nn biztosító (4), államadósság (4), unicredit (4), startup (4), qbe (4), aon (4), közúti baleset (4), iais (4), lloyds (4), válság (4), profit (4), aon benfield (4), vienna insurance group (4), éghajlatváltozás (4), kárhányad (4), integráció (3), aaa auto (3), oktatás (3), mesterséges intelligencia (3), betegség (3), ingatlanbiztosítás (3), black friday (3), k&h bank (3), lízing (3), hitelintézeti szemle (3), gilyén ágnes (3), szolvencia ii (3), drón (3), limra (3), magyarország (3), atradius (3), amerika (3), albérlet (3), cp contact (3), alapkezelő (3), díjfizetés (3), pénziránytű alapítvány (3), szlovákia (3), kötelező (3), biztosító (3), lakáhitel (3), mabisz konferencia (3), uniqa biztosító (3), elektromobilitás (3), nav (3), nfm (3), kár (3), biztonság (3), alulbiztosított (3), fhb (3), jármű (3), mi (3), vienna (3), bankkártya (3), blokklánc (3), bdo (3), nyugdíjpénztár (3), cafeteria (3), mikrobiztosítás (3), gyógyszer (3), trenkwalder (3), erste biztosító (3), befektetési alapok (3), létszámbővítés (3), eredmények (3), foglalkoztatottság (3), k&h biztos jövő index (3), nyaralás (3), gki (3), cig pannónia biztosító (3), internet (3), oecd (3), síbiztosítás (3), nak (3), viszontbiztosító (3), adókedvezmény (3), zöld kártya (3), thomas hladky (2), windisch lászló (2), kerékpár (2), dimenzió egyesület (2), mobilfizetés (2), önvezető autók (2), járműbiztosítás (2), olasz (2), határidők (2), n26 (2), pénz7 (2), clb (2), mentőcsomag (2), pzu (2), németország (2), blokkchain (2), magyar bankszövetség (2), földrengés (2), anglia (2), aig (2), szabályozás (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), díjak (2), dróntörvény (2), rekord (2), automatizáció (2), bíróság (2), munkaerő (2), airbnb (2), uber (2), muisz (2), idd (2), unió (2), árfolyamgát (2), aegon magyarország (2), személyi kölcsön (2), omnibus (2), fogyasztóvédelmi index (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), eljárás (2), astra (2), világbank (2), régió (2), román (2), kárbejelentés (2), bdo magyarország (2), terrorfenyegetettség (2), deloitte magyarország (2), ügyfélszolgálat (2), pioneer (2), portfoliohu konferencia (2), Általános egészségbiztosító (2), informatika (2), fenntarthatóság (2), cotar (2), környezettudatosság (2), piac (2), veronai buszbaleset (2), it (2), social media (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), biztosítási piac (2), garancia (2), biztosítótársaság (2), bankszektor (2), fizetés (2), agrár (2), tűzesetek (2), fhb csoport (2), marketing (2), biztosítási díj (2), fejlődő országok (2), ovb (2), korrupció (2), hr (2), atm (2), bűncselekmény (2), luxemburg (2), interjú (2), leépítés (2), zsarolóvírus (2), díj (2), who (2), alapkamat (2), eub (2), ingatlanpiac (2), cyber (2), facebook (2), ukrajna (2), bankráció (2), abi (2), bankbiztosítás (2), flottabiztosítás (2), generali-providencia (2), cig (2), panaszkezelés (2), olaszország (2), dimenzió biztosító (2), technológia (2), unsar (2), ferma (2), kiberbűnözés (2), thm (2), európa (2), gyorshajtás (2), ajánlás (2), paypal (2), egészsébiztosítás (2), budapest bank (2), biztosításközvetítés (2), lopás (2), terror (2), microsoft (2), ausztria (2), infláció (2), baker tilly hungária (2), drágulás (2), kárérték (2), kölcsön (2), ingatlannethu (2), 2017 (2), bnp paribas cardif biztosító (2), kínai biztosítási szektor (2), jégkár (2), jogsértés (2), dublin (2), blockchain (2), értékesítés (2), ey (2), vállalkozás (2), eurostat (2), biztosítás és kockázat (2), pandurics anett (2), zurich (2), gyorsjelentés (2), mezőgazdaság (2), kampány (2), díjnavigátor (2), accenture (2), gazdaság (2), bizalom (2)
Rendezvényajánló
VIII. MABISZ NEMZETKÖZI KONFERENCIA - Digitalizáció és Innováció a biztosításban
Időpont:
2017.11.07 - 2017.11.07
Helyszín:
CORINTHIA HOTEL BUDAPEST 1073 Budapest, Erzsébet körút 43-49.
további információk